
Olika sätt att nå ut
Så, hur når vi faktiskt ut med marknadsföring via Internet?
Det finns tack och lov lika många svar på den frågan som det finns internetanvändare. Ja, jag är faktiskt tacksam för att internet är så pass stort och komplext som det faktiskt är, för tillåt mig dela med mig av en stor hemlighet: annars skulle jag inte ha något jobb! Det kanske låter larvigt, men så är faktiskt fallet. Det finns mängder av sätt att nå fram via internet. Vi kan prata om sökmotoroptimering, nyhetsbrev, facebookannonser, google adwords och mycket, mycket mer. Varje tillgänglig kanal fyller en viss funktion, och helt beroende på vilken målgrupp man riktar sig till så är de olika effektiva. Ofta är det absolut bästa att kombinera flera olika marknadsföringskanaler för att nå en och samma målgrupp, för det är inte bara kanalerna för marknadsföring som har förändrats i och med internet – vi människor har också anpassat oss efter dem.
Studier visar att vi har lärt oss att läsa på skärmen utan att titta på reklambanners, och hela tiden måste marknadsföringskanalerna ligga ett steg före användarnas beteende. Mycket av marknadsföring på internet handlar därför om trender och förmågan att kunna förutse vad som kommer hända härnäst. Och det är det ni har mig till! Ja, det är ungefär vad jag kan berätta om hur jag arbetar – jag måste ju trots allt ha några hemligheter kvar så att jag faktiskt fortfarande kan jobba!
Det man kan säga för att avsluta den här utläggningen är att inget jobb och inget företags behov är det andra likt – mitt arbete handlar om att vara flexibel och hitta lösningar som passar för just er. Och hör och häpna – det finns till och med företag som inte lämpar sig för att marknadsföra på internet (även om det är mycket ovanligt) – och i dessa fall är jag den första att förklara det för dig. Vi måste ju kunna lita på varandra – det är verkligen det viktigaste av allt!